Podcasts

Tijdens het ophangen van de was (en ik heb veel was), poetsen, tuinieren, wandelen, ... En wanneer ik eigenlijk nog zou willen lezen in bed, maar mijn ogen te moe zijn... Podcasts en audioboeken. Ik verslind ze. Zo voel ik mij toch nog een beetje een ontwikkelde mens, in tijden waarin ik geen tijd of concentratie over heb om écht te lezen.

Hieronder mijn favoriete podcasts. Pas op, het zijn er veel!

Mysteries
  • Bob. Van Audiocollectief Schik. Dat vind ik de mooiste die ik al hoorde. Na Bob vond ik alle podcasts een tijdje een beetje teleurstellen. Ik beluisterde hem al 2 keer. Blijft prachtig.
    Oh, en dat liedje ❤️
  • El Tarangu, ook van de Schikgodinnen.
    Zette ik eerst opzij, omdat ik niks met wielrennen heb. Maar dat maakt niks uit, joh. Maakt níks uit!
  • Serial. Het eerste seizoen vond ik het beste. Dat was de eerste grote podcast die ik jaren geleden ontdekte. Ik werd constant heen en weer geslingerd over wie het gedaan had.
    En S-town. Ook van de makers van Serial. Crazy shit!
  • Heavyweight. Die kerel, zelf soms zo wat socially awkward en dan zo'n zoektochten aangaan. Heerlijk om naar te luisteren. En een goeie reminder dat iedereen iets meesleept. Dat plots veel minder zwaar lijkt wanneer de confrontatie achter de rug is.
  • De brand in het landhuisTante JosDe Blankenberge TapesDe Moord op Patrick. Van de Nederlandse Publieke Omroep. Ik typ gewoon af en toe eens "NPO" in het zoekbalkske van mijn podcast appke. Stelt niet vaak teleur.
  • IemandVan Radio 1. Mooie portretten en fijne stemmen. Aangenaam geproduced. 
  • Mystery Show. Uit 2015, en tot op heden geen nieuw seizoen. Ik blijf hopen. 
Cultuur
  • De Bourgondiërs. Auteur Bart Van Loo vertelt zó bevlogen over de geschiedenis uit zijn gelijknamige boek. Zelfs als het me al niet sowieso zou interesseren, zou hij me, denk ik, nog kunnen boeien. 
  • Touché. Van Radio 1. Mooie, trage interviews met vaak interessante mensen. 
  • Stiff Upper Lips. Gezellig gebabbel over waarom de Engelsen zó Engels zijn. Zo zijn er nog een aantal mooie podcasts van radiozender Klara. Over schilders enzo. 
  • Winteruur. Kan je op tv bekijken. Maar dat deed ik nog nooit, en ik heb nog nooit beeld gemist. Wim Helsen alleen al... 
  • Welcome To The AA. Hier moest ik een beetje inkomen. Maar eigenlijk schone gesprekken van Alex Agnew met elke week een andere gast. 
  • How To Be Amazing. Hele mooie, diepe interviews door Michael Ian Black. Ik luister vooral naar de afleveringen met gasten die ik ken. Bvb die met schrijver David Sedaris. 
Actua
  • Interne keuken. Elke zaterdag oo de radio, en ik baalde altijd als ik het gemist had. Opgelost! Actuele non-fictie wordt besproken met auteurs en experten. Hier haal ik vaak boekentips uit voor mezelf of als cadeau. 
  • Nieuwe feitenMiddagmagazine van Radio1 met kleine nieuwsfeitjes. Leuke terugkerende rubrieken, zoals het Middagjournaal op het einde, door elke week een andere gast. 
Ouderschap
  • Radio Mama. Zo. Mooi. Gemaakt. Belangrijke onderwerpen, vind ik. Goeie gasten. Fijne stemmen. 
  • Ik ken iemand die. Zalig! Een Nederlands vriendengroepje dat zevert over ouderschap en ondertussen alle grote onderwerpen bespreekt. Alsof je tussen een bende megaspontane vrienden zit, zonder dat je zelf hoeft mee te praten. Ik ben fan van hun relativerende humor. Ik ben het niet met elk standpunt eens, maar dat hoeft ook niet. 
  • The Longest Shortest Time. Die titel alleen al, dat vat het zo mooi samen. Heb ik grijsgedraaid in de slapeloze nachten na de geboorte van de eerste. De oudste afleveringen vond ik de beste. 
  • Your Parenting Mojo. Een Amerikaanse mama die wetenschappelijk onderzoek over allerlei opvoedingsonderwerpen uitpluist en samenvat. Heel interessant, want ik wil graag wat meer info, maar goeie wetenschappelijke publicaties opsporen en doorploegen, daar ben ik minder mee vertrouwd...
  • Motherhood sessions. Hier zijn nog niet heel veel afleveringen van, maar ik denk elke keer: zó moet je dus naar mensen luisteren. Fascinerend. 
Boeken daarover trouwens: How to talk so kids will listen, and listen so kids will talk (er is ook een versie met little kids, maar ik ga de titel niet nog eens typen...) en Unconditional Parenting. Bestaan ook als audioboek. Goeie inzichten en voorbeelden. Heb ik echt iets aan, met mijn eigen kleuter en voor mijn werk op school.

Wetenschap

Meta: podcasts om nieuwe podcasts te ontdekken

Reacties

Populaire posts van deze blog

iets over mild zijn en tijd maken, denk ik.

Melkborsten

een plan